به گزارش ميراث آريا(chtn) و به نقل از مرکز اطلاع‌رساني فرش ايران مرتضي فرجي در اين نشست با بيان اينکه ميزان توليدات فرش کشور پنج ميليون مترمربع است، افزود: از اين ميزان چهار ميليون مترمربع آن به کشورهاي اروپايي، آمريکا، ژاپن و کشورهاي حوزه خليج فارس صادر مي‌شود.

رييس مرکز ملي فرش ايران با اشاره به اينکه هيچ کالايي در کشور به راحتي فرش صادر نمي‌شود، گفت: هيچگونه قوانين دست و پاگير صادراتي و مانع پيش روي صادرات اين کالا وجود ندارد و توليد کنندگان و صادرکنندگان اين کالا فقط براي بالابردن ميزان صادرات فرش به کيفيت، بهره وري و توليدات هدفمند با نياز بازارهاي داخلي و خارجي توجه داشته باشند.

وي بهره‌وري در اين صنعت را مورد تاکيد قرار داد و گفت: با توجه به نگاه‌هاي سنتي به صنعت فرش در کشور بهره‌وري در اين بخش دچار فراموشي شده و اگر به اين مقوله توجه نکنيم در آينده دچار مشکلات عديده اي خواهيم بود.

فرجي با اعلام اينکه فرش دستباف ايران به دليل پيشينه و پشتوانه بالا هيچ رقيب جدي در اين صنعت ندارد، اظهارداشت: کشورهايي چون هند، پاکستان و چين مقلد فرش ايراني هستند و اگر توانسته اند در زمينه فرش خوب عمل کنند تنها به دليل توليدات هدفمند و شناخت کافي از نيازهاي بازارهاي جهاني اين کالاست.

رييس مرکز ملي فرش با بيان اينکه با اتمام اين اقدامات و بررسي نياز بازارهاي جهاني در آينده شاهد جهش صادراتي در اين بخش خواهيم بود، بيان داشت: به زودي يک تيم در قالب هيأت اقتصادي از کشورمان به آفريقاي جنوبي اعزام خواهند شد تا سليقه و بازارهاي آن کشور را بررسي کنند.

فرجي تجارت الکترونيک و آموزش بافندگان با چهار رويکرد اصلاح بازار، سليقه يابي، توجه به استفاده از مواد اوليه باکيفيت بالا، آموزش تجار در منطقه، آموزش ارکان تعاوني هاي طراحان، رنگرزان و اعطاي کمک هاي فني و اعتباري را از ديگر برنامه هاي مرکز ملي فرش ايران در راستاي توسعه صادرات فرش در کشور نام برد.

فرجي رسيدن به اطلاعات بازار هدف را از ديگر مبناهاي توليد دانست و اذعان کرد: نگاه به سليقه بازار هدف در امر فرش باعث مي شود توليد آن در راستاي سود دهي، درآمد زايي و ارتقاي شهرت جهاني شود.

وي خاطرنشان کرد: در حال حاضر نگاه سنتي به مقوله فرش در جامعه ما حاکم است و عملا از دانش روز بهره گرفته نمي شود، در حالي که مي توان از طريق آموزش و ورود دانش آموختگان اين رشته به عرصه کار، تحولي عظيم و خيزشي جدي در اين مقوله ايجاد کنيم.

رييس مرکز ملي فرش ايران با بيان اينکه در حوزه فرش کمتر از تجارت الکترونيک استفاده مي‌شود، اذعان کرد: سرعت، رقابت، کاهش هزينه و برقراري ارتباط در هر لحظه از مزاياي استفاده از اين فناوري است؛ ضمن آنکه اين تکنولوژي در سود دهي و درآمدزايي، همچنين در سفارش پذيري تاثير بسزايي دارد./120

انتهای پیام/

کد خبر 1387050222